Loga fundusze europejskie dla rozwoju społecznego, rzeczpospolita polska, dofinanoswane przez unię europejską, parp

Pytania i odpowiedzi 2

W ramach naboru należy złożyć sprawozdania finansowe, czy wystarczą sprawozdania finansowe firmy wnioskującej, czy musimy także złożyć sprawozdania firm powiązanych z nami?
Wymagane jest złożenie sprawozdań finansowych Przedsiębiorstwa wnioskującego oraz sprawozdań finansowych firm powiązanych z danym Przedsiębiorstwem.
Na etapie rekrutacji honorowane będą zarówno oświadczenia, jak i zaświadczenia (zaświadczenia ważne są 1 miesiąc od daty ich wydania).  Jeśli Operator stwierdzi, że na dzień podpisania umowy udzielenia wsparcia złożone na etapie rekrutacji zaświadczenia stracą ważność, Przedsiębiorca będzie miał obowiązek ponownie je dostarczyć przed podpisaniem umowy.
Na etapie rekrutacji Przedsiębiorca jest zobowiązany dostarczyć oświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o niezaleganiu z należnościami wobec Skarbu Państwa. Wzory oświadczeń znajdą Państwo w zakładce “Do pobrania”.  Przed podpisaniem umowy Przedsiębiorca będzie zobowiązany do dostarczenia Operatorowi zaświadczeń z ZUS i US o niezaleganiu z należnościami oraz zaświadczenia o niekaralności z KRK (dla Przedsiębiorcy i Przedsiębiorstwa).
System autodiagnozy na ten moment przyjmuje dane za okres styczeń-czerwiec 2023 oraz porównuje je z okresem lipiec-grudzień 2023, wobec czego wsparciem objęci będą Przedsiębiorcy u których kryzys wystąpił we wskazanych okresach. Zgodnie z informacją przekazaną przez PARP system Autodiagnozy będzie sukcesywnie aktualizowany – dane będą przesuwały się co pół roku, zatem od 1 lipca 2024 r. będą uwzględniane następujące okresy 01.07.2023 r. – 31.12.2023 r. oraz 01.01.2024 r.– 30.06.2024 r.  Zapraszamy więc do złożenia dokumentów rekrutacyjnych w drugiej rundzie naboru, gdy wynik autodiagnozy Państwa Przedsiębiorstwa będzie odpowiedni do udziału w projekcie.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez jedno państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 300 000 EUR w okresie 3 lat, przy czym, zgodnie z pkt 11 preambuły do ww. rozporządzenia, „dla każdego przypadku przyznania nowej pomocy de minimis należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu minionych trzech lat”. Oznacza to, że obecnie do ustalania dostępnego przedsiębiorstwu limitu pomocy de minimis bierze się pod uwagę 3 minione lata, a nie rok bieżący oraz 2 ostatnie lata podatkowe. 3 minione lata należy rozumieć w ten sposób, że jeśli na przykład pomoc de minimis była udzielona 5 stycznia 2024 r., uwzględnieniu podlegała pomoc de minimis i pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie udzielona przedsiębiorstwu począwszy od 5 stycznia 2021 r. do 5 stycznia 2024 r. włącznie.
Należy wystąpić o zaświadczenie o podmiocie zbiorowym, dodatkowo zaświadczenia dla każdego z członków zarządu. Dodatkowo, w przypadku, gdy w spółce funkcjonuje Prokurent należy wystąpić o zaświadczenie dla Prokurenta.
Odpowiedź PARP: Aby przeprowadzić Autodiagnozę należy wskazać szereg danych finansowych oraz poza finansowych na podstawie których będzie określona kondycja Przedsiębiorstwa. Dane wskazane w Autodiagnozie będą potwierdzane przez Operatorów na podstawie dokumentów oraz danych finansowych przedłożonych przez Przedsiębiorcę na etapie aplikacji do udziału w projekcie. W przypadku gdy z przedstawionych dokumentów nie będzie wynikać kondycja Przedsiębiorstwa na poziomie kwalifikującym do udziału w projekcie Operator ma prawo wezwać Przedsiębiorcę do przedłożenia innych niezbędnych dokumentów do potwierdzenia prawdziwości wskazanych w Autodiagnozie danych.
Treść karty usługi doradczej wskazuje jaki jest podział czasowy pracy z przedsiębiorcą i pracy własnej doradcy. Jednak przy kwalifikowalności takiej usługi, będzie brana pod uwagę racjonalność kosztów oraz fakt, iż projekt jest skierowany dla przedsiębiorstw w trudnościach i to czas pracy z przedsiębiorstwem jest kluczowym elementem wsparcia.
Odpowiedź PARP:  Jako PARP także sprawdziliśmy działanie Autodiagnozy w przypadku mikroprzedsiębiorstw prowadzących pełną księgowość. System publikuje w takim przypadku wyniki odpowiednie dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Tak, należy wtedy wskazać datę założenia spółki cywilnej, jednakże informacje dotyczące przekształcenia powinny być zawarte w KRS. W przypadku powzięcia wątpliwości dot. przekształcenia i pierwotnej daty założenia działalności Operator zweryfikuje akt notarialny spółki ewentualnie umowę nowopowstałej spółki w wyniku przekształcenia.
Tak, wydruk z SUDOP jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym udzieloną pomoc de minimis.  Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez jedno państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 300 000 EUR w okresie 3 lat, przy czym, zgodnie z pkt 11 preambuły do ww. rozporządzenia, „dla każdego przypadku przyznania nowej pomocy de minimis należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu minionych trzech lat”. Oznacza to, że obecnie do ustalania dostępnego przedsiębiorstwu limitu pomocy de minimis bierze się pod uwagę 3 minione lata, a nie rok bieżący oraz 2 ostatnie lata podatkowe.
Gdy Przedsiębiorstwo załączy jedynie swoje sprawozdania finansowe, zostanie wezwane do uzupełnień (czyli przedstawienia sprawozdań firm powiązanych). Natomiast gdy Przedsiębiorstwo nie załączy żadnych sprawozdań (bądź tabeli dotyczącej sytuacji finansowej), wniosek zostanie odrzucony.
Jedynie w przypadku samozatrudnienia wymagane jest przedstawienie załącznika nr 10. Natomiast pozostałe przedsiębiorstwa nie wskazują Pracowników na etapie rekrutacji, zatem numery PESEL nie będą wymagane.  Dopiero po zatwierdzeniu Diagnozy Przedsiębiorstwo decyduje których Pracowników będzie delegowało do odbycia danych usług rozwojowych.
Usługi rozwojowe (w tym szkolenia) wybierane są przez Przedsiębiorcę / Przedsiębiorczynię na podstawie rekomendacji zawartych w Diagnozie.  Nie jest więc możliwa realizacja jedynie szkoleń, gdyż ich tematyka wynika z Diagnozy.
Potwierdzenie “za zgodność z oryginałem” wymagane jest na dokumentach własnych Przedsiębiorcy / Przedsiębiorczyni (np. sprawozdaniu finansowym). Formularze nie wymagają potwierdzania ich oryginalności.

W zakresie pracownicy przebywającej na urlopie macierzyńskim informuję, że urlop macierzyńskie ma zastosowanie wyłącznie w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Urlop macierzyński to ustawowe zwolnienie od
świadczenia pracy z tytułu urodzenia dziecka (art. 180 Kodeksu pracy), którego celem jest pogodzenie obowiązków zawodowych i rodzinnych w sytuacji urodzenia się dziecka. Przepisy Kodeksu pracy nie zakazują wprost możliwości podejmowania podnoszenia kwalifikacji w czasie urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego, gdyż czas szkolenia (poza szkoleniami obowiązkowi np. z zakresu bhp) nie jest czasem pracy pracownika. W trakcie urlopu macierzyńskiego pracownica może podnosić kwalifikacje zawodowe (uczestniczyć szkoleniach lub zajęciach w ramach studiów podyplomowych), o ile wyraziła zgodę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych lub sama wystąpiła z taką inicjatywą a nie została zobowiązana do udziału w szkoleniu przez pracodawcę. Za taką wykładnią przemawia także orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 6 marca 2014 r., zgodnie z którym wykluczenie ze szkolenia zawodowego kobiety przebywającej na urlopie macierzyńskim jest dyskryminacją ze względu na płeć.

W przypadku „właścicieli” rozumianych jako osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą przepisy dotyczące urlopu macierzyńskiego nie znajdują zastosowania. Osobom prowadzącym jednoosobowe działalności gospodarcze w związku z urodzeniem dziecka przysługuje jedynie zasiłek macierzyński. Zgodnie z regulaminem rekrutacji w Projekcie może wziąć udział w projekcie Przedsiębiorca / Przedsiębiorczyni aktywnie prowadzący/a działalność gospodarczą, która nie jest zawieszona oraz jest zarejestrowana przynajmniej 12 miesięcy przed dniem rozpoczęcia rundy rekrutacyjnej. Jako aktywne prowadzenie działalności gospodarczej rozumie się aktywne zarządzanie – podejmowanie decyzji gospodarczych, kadrowych oraz dokonywanie czynności prawnych. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca może przyjmować od drugiej strony umowy zawartej przed datą zawieszenia jedynie należności o charakterze pieniężnym oraz jedynie takie właśnie należności może przekazywać w wykonaniu umowy zawartej przed datą zawieszenia. Ponadto istotne jest to, że czynności muszą być „niezbędne” do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Mogą mieć one zróżnicowany charakter, ale muszą być one niezbędne obiektywnie, a nie tylko w subiektywnym odczuciu przedsiębiorcy. Działania szkoleniowo-doradcze oferowane w ramach projektu nie są czynnościami niezbędnymi do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.