Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
mikro, mały lub średni przedsiębiorca posiadający siedzibę główną na terytorium Polski
przedsiębiorca, który spełnia warunki uzyskania pomocy de minimis
przedsiębiorca, który aktywnie prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną minimum 12 miesięcy przed dniem rozpoczęcia rundy
wynik autodiagnozy wskazuje, że jest to przedsiębiorca w okresowych trudnościach
Harmonogram naborów
Runda 1
24 czerwca 2024, godzina 9.00 – 5 lipca 2024, godzina 16.00;
Runda 2
26 sierpnia 2024, godzina 9.00- 6 września 2024, godzina 16.00;
Runda 3
28 października 2024, godzina 9.00 – 8 listopada 2024, godzina 16.00
Runda 4
16 grudnia 2024, godzina 9.00 – 27 grudnia 2024, godzina 16.00;
Runda 5
24 lutego 2025, godzina 9.00 – 7 marca 2025, godzina 16.00;
Runda 6
21 kwietnia 2025, godzina 9.00 – 2 maja 2025, godzina 16.00;
Runda 7
16 czerwca 2025, godzina 9.00 – 27 czerwca 2025, godzina 16.00;
Runda 8
25 sierpnia 2025, godzina 9.00 – 5 września 2025, godzina 16.00;
Runda 9
27 października 2025, godzina 9.00 – 7 grudnia 2025, godzina 16.00
Runda 10
29 grudnia 2025, godzina 9.00 – 9 stycznia 2026, godzina 16.00
UWAGA: Powyższe terminy mogą ulec skróceniu, w przypadku, gdy wartość złożonych formularzy rekrutacyjnych w ramach danej rundy przekroczy 120% alokacji. Wtedy złożenie formularzy rekrutacyjnych nie będzie możliwe.
Kto NIE może ubiegać się o wsparcie?
1. podmiot, który otrzymał wsparcie u innego operatora
w ramach naboru Wsparcie firm w okresowych trudnościach
2. podmiot, który bezpośrednio lub pośrednio wspiera działania
wojenne Federacji Rosyjskiej lub jest za nie odpowiedzialny, tzn.
NIP podmiotu znajduje się na tzw. Liście sankcyjnej.
3. podmiot, który planuje zakupić usługę szkoleniową / doradczą
od podmiotu powiązanego ze sobą lub ze swoją firmą
(bezpośrednio lub za pośrednictwem innych podmiotów)
5. podmiot, który podlega wykluczeniu z możliwości
otrzymania środków pochodzących z Unii Europejskiej
Rekrutacja do projektu
W przypadku, gdy nie załączysz wszystkich wymaganych dokumentów (własnych i załączników), nie zostaniesz zakwalifikowany w danej rundzie do udziału w projekcie. Natomiast zachowujesz prawo do ponownego zgłoszenia się do projektu w kolejnych rundach.
W przypadku drobnych uchybień w wypełnionych dokumentach możesz zostać wezwany do ich poprawy lub uzupełnienia w terminie 7 dni roboczych. Brak poprawy lub uzupełnienia w określonym terminie skutkuje brakiem możliwości udzielenia wsparcia, przy czym zachowujesz prawo do ponownego zgłoszenia się do projektu w kolejnych rundach.
Autodiagnoza
Autodiagnoza jest wykonywana przez przedsiębiorców przy pomocy systemu autodiagnostycznego dostępnego na stronie https://swo-autodiagnoza.parp.gov.pl
Operator na etapie weryfikacji złożonych załączników niezbędnych do zakwalifikowania w projekcie i zawarcia umowy wsparcia weryfikuje czy dane wskazane w autodiagnozie są prawdziwe – czy przedsiębiorca spełnia warunki firmy w okresowych trudnościach. Po poprawnym wypełnieniu wszystkich kroków ankiety następuje natychmiastowe diagnozowanie i podanie wyniku na ekran, jako kolejna strona ankiety. Wynik jest podawany w formie informacji o kondycji przedsiębiorstwa w 5 stopniowej skali zagrożenia upadłością. Formularz z danymi potrzebnymi do przygotowania autodiagnozy uwzględnia wielkość i charakterystykę przedsiębiorstwa, tj. czy jest to przedsiębiorstwo produkcyjne czy też usługowo–handlowe.
Aby poprawnie wypełnić formularz autodiagnozy należy wskazać:
- ogólne dane przedsiębiorstwa – wielkość przedsiębiorstwa, data rozpoczęcia działalności, wiodące PKD, okresy rozliczeniowe, dla których ma zostać wykonana diagnoza,
- wskaźniki niefinansowe – wskaźnik rotacji kadry kierowniczej, rotacji zatrudnienia, przeterminowanych faktur, terminowości dostaw, retencji klientów,
- dane finansowe przedsiębiorstwa – wskaźnik rentowności operacyjnej aktywów, wskaźnik zdolności obsługi zadłużenia, wskaźnik rentowności operacyjnej sprzedaży, wskaźnik zadłużenia ogółem, wskaźnik cyklu konwersji zobowiązań krótkoterminowych, wskaźnik rentowności sprzedaży, wskaźnik rentowności aktywów.
W przypadku mikroprzedsiębiorstw podstawową daną finansową są przychody z racji ograniczonej możliwości pozyskania większej ilości danych finansowych.
Załączniki niezbędne do złożenia w Systemie informatycznym na etapie rekrutacji do Projektu (wzory stanowią załączniki do Regulaminu):
Wszystkie aktualne wzory dokumentów znajdują się w zakładce DO POBRANIA
Załącznik nr 1 – Formularz rekrutacyjny przedsiębiorstwa;
Załącznik nr 2 – Oświadczenie o spełnianiu kryteriów MŚP i powiązaniach;
Załącznik nr 3 – Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis;
Załącznik nr 4 – Oświadczenie dotyczące otrzymanej pomocy de minimis i zaświadczenie/zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis;
Załącznik nr 5 – Oświadczenie dotyczącej trudnej sytuacji – jako uzupełnienie formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis;
Załącznik nr 6 – Oświadczenie dotyczące istnienia okoliczności i podstaw do zakazu udostępnienia funduszy, środków finansowych lub zasobów gospodarczych oraz udzielenia Wsparcia w związku z agresją Rosji wobec Ukrainy;
Załącznik nr 10- Formularz zgłoszeniowy Pracownika/Pracownicy.
Załączniki niezbędne do złożenia w Systemie informatycznym na etapie rekrutacji do Projektu (dokumenty własne Przedsiębiorcy/Przedsiębiorczyni ):
Umowa spółki cywilnej lub jawnej a w przypadku spółki akcyjnej lub spółki europejskiej, umowa spółki lub uchwała wspólników, lub inny dokument wskazujący skład akcjonariatu lub wspólników podmiotu, w sytuacji gdy dane te nie są ujawnione w KRS;
Sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich zamkniętych lat obrotowych (a w przypadku Przedsiębiorców/ Przedsiębiorczyń w okresowych trudnościach działających krócej, za okres ostatnich zamkniętych lat obrotowych), sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości – jeśli Przedsiębiorca ma obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości;
Tabela dotycząca sytuacji finansowej oraz zatrudnienia opracowana zgodnie ze wzorem – jeśli Przedsiębiorca/Przedsiębiorczyni w okresowych trudnościach nie ma obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości;
Oświadczenie o niekaralności (sugerujemy skorzystanie z wzorów Operatora – dostępnych w zakładce Do Pobrania);
Oświadczenie o niezaleganiu z należnościami wobec Skarbu Państwa (sugerujemy skorzystanie z wzorów Operatora – dostępnych w zakładce Do Pobrania).
Załączniki niezbędne do zawarcia umowy:
Załącznik 7– Wzór Umowy udzielenia wsparcia;
UWAGA!
Załączniki powinny być składane poprzez system informatyczny w formie skanów potwierdzonych za zgodność z oryginałem. Po akceptacji dokumentów przez zespół rekrutacyjny do udziału w projekcie uczestnicy powinni przesłać lub złożyć osobiście oryginały dokumentów.
Możliwe jest składanie dokumentów wyłącznie w postaci elektronicznej (w przypadku gdy przedsiębiorca dysponuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym). Operator zapewnia możliwość zawarcia Umowy wsparcia przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W przypadku, gdy nie załączysz wszystkich wymaganych dokumentów (własnych i załączników), nie zostaniesz zakwalifikowany w danej rundzie do udziału w projekcie. Natomiast zachowujesz prawo do ponownego zgłoszenia się do projektu w kolejnych rundach.
Kim jest PRACOWNIK
– pracownik w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26
czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz.
1510, z późn. zm.)
Pracownik – jakie warunki należy spełnić?
Pracownik przedsiębiorstwa delegowany do odbycia usługi rozwojowej musi być zatrudniony w przedsiębiorstwie od co najmniej 3 miesięcy przed datą uruchomienia rundy, w której aplikuje o udzielenie wsparcia. Dokumentami potwierdzającymi zatrudnienie są potwierdzenie zapłaty składek ZUS za ostatnie 3 miesiące przed przystąpieniem do projektu oraz umowa o pracę. Do 4 tygodni po zakończeniu ostatniej formy wsparcia należy potwierdzić czy pracownik, który uczestniczył w usłudze rozwojowej nadal jest pracownikiem przedsiębiorstwa.
Pomoc de minimis
Refundacja kosztów zakupu usług rozwojowych oraz sfinansowanie pogłębionej diagnozy kondycji przedsiębiorstwa będzie stanowić pomoc de minimis. Oznacza to, że Beneficjent musi wystawić zaświadczenie mówiące o tym, iż podmiot otrzymał pomoc finansową od państwa. W ciągu trzech lat można otrzymać maksymalnie 300 tysięcy euro pomocy de minimis.
Beneficjent przed udzieleniem wsparcia zweryfikuje czy nie został przekroczony limit. W przypadku, gdy udzielenie pomocy spowodowałoby przekroczenie tego limitu, podmiot będzie mógł wziąć udział w projekcie pod warunkiem wyrażenia zgody na niższy poziom refundacji.
Wsparcie przyznawane w kwocie brutto (z uwzględnieniem kosztu podatku od towarów i usług (VAT). Oznacza to, że zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Nawet jeśli podmiot posiada wyżej wymienione prawo (potencjalnej prawnej możliwości) wsparcie, które otrzymasz w projekcie jest refundowane łącznie z podatkiem VAT. Ponowne odliczenie VAT-u oznacza naruszenie zasady zakazu podwójnego finansowania.
Maksymalne dofinansowanie usług rozwojowych
Koszt diagnozy dla przedsiębiorstwa
Łącznie maksymalne dofinansowanie
Wykorzystanie przyznanego wsparcia
W celu pełnej możliwości korzystania przez uczestnika projektu z przyznanego wsparcia konieczne jest nadanie przez Beneficjanta indywidualnego numeru ID wsparcia. Jest to możliwe, gdy Przedsiębiorca utworzy profil firmy w Bazie Usług Rozwojowych.